Ta strona używa ciastek. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień w przeglądarce.

× Dowiedz się więcej

Zwykłe ogumienie drogowe sprawdzi się poza asfaltem, ale tylko w mało wymagającym terenie. Warto mieć wiedzę na temat ogumienia terenowego, które gwarantuje dużo większe możliwości.

Uniwersalne podejście

Standarowe opony na suchych kamieniach zachowuja przyczepność

Ogumienie AT (All Terrain) stanowi kompromis pomiędzy agresywnym ogumieniem MT a „gumami” szosowymi. Jeszcze kilka lat temu w ofercie producentów mogliśmy rozróżnić opony piaskowe, błotne, szutrowe etc. Dzisiaj od ogumienia oczekujemy pełnej uniwersalności.

To co wyróżnia opony AT od innych to rodzaj i kształt bieżnika oraz budowa wewnętrzna. Bieżnik opony tego typu posiada zwykle klockową budowę z większymi przerwami niż ma to miejsce w oponach szosowych, przy czym klocki opony (w przeciwieństwie do ogumienia MT) zawsze są dodatkowo ponacinane lamelami. Sam bieżnik jest też wyższy w centralnej części czoła opony i zwykle mocniej zagęszczony. Boki natomiast nierzadko oblane są dodatkowymi elementami bieżnika, co ma je wzmocnić oraz poprawić trakcję.

Warto zwrócić też uwagę na wewnętrzną budowę ogumienia. Od opony AT oczekuje się dobrej jakości prowadzenia oraz przyczepności na suchym, mokrym i zaśnieżonym asfalcie, a także nienagannej trakcji w terenie. Ponadto „gumom” AT stawia się coraz ostrzejsze wymagania dotyczące głośności. Nie zapomnijmy również, że klient oczekuj atrakcyjnej ceny. Te czynniki sprawiają, że niełatwo sprostać wszystkim wymaganiom, dlatego też nie dziwi fakt, że poszczególni producenci posiadają kilka wzorów bieżnika opon AT. Zwykle jednak ograniczają się do jednego lub dwóch wariantów.

Całoroczne ogumienie użytkowe łączy wysoką trwałość z dobrą trakcją na nawierzchniach twardych

Użytkowa opona drogowo-terenowa
sprawdza sie tam gdzie nie ma błota i śniegu

Historyczne spojrzenie Dunlopa na opony AT+

Użytkowo

Wśród opon AT możemy doszukać się pewnych podziałów, głównie ze względu na kształt bieżnika i pochodzenie. Pierwszy wzór to opony, którym bliżej do ogumienia użytkowego z długim rodowodem niż do „gum” MT. Mowa tu o produktach z wypełnionym środkiem czoła bieżnika z relatywnie rzadkimi, otwartymi żebrami zewnętrznymi. Do tego typu opon możemy zaliczyć nieprodukowane już BF Goodrich Trac Edge, Dunlop TG Major w Europie, Afryce i na Bliskim Wschodzie; Dunlop Radial Rover R/T w Ameryce Północnej oraz Dunlop Road Gripper F w Australii. Są to opony o typowo użytkowym charakterze z wysokimi parametrami nośności. Ich budowa wewnętrzna nie była tak zaawansowana jak w przypadku produktów obecnie dostępnych na rynku. Odpowiednikiem takich rozwiązań jest Goodyear Wrangler Duratrac z klasycznym wyglądem i nowoczesną budową wewnętrzną.

Drugi wzór opony to ogumienie o charakterze użytkowym, jednak z bieżnikiem czterorzędowym, zbliżonym do wzoru MT, przy czym zdecydowanie bardziej wypełnionym i o niższej rzeźbie. Przykładem może być Kumho Road Venture AT KL78, oferowany w szerokiej gamie rozmiarów, oraz bardzo uniwersalny, użytkowy model Toyo M-55.

Kolejna grupa opon AT to „gumy” z przeznaczeniem długodystansowym. Zgodnie z amerykańskim terminem „trail tire” takie ogumienie zakładane jest głównie do pojazdów wyprawowych. Opony posiadają bardziej zwartą rzeźbę bieżnika, zwykle bez rzeźby boku opony. Przykładem może być Discoverer S/T firmy Cooper, czyli prawdziwy klasyk znany od wielu lat, oraz jego następca – model Discoverer S/T Maxx. Odpowiednikami innych marek są: Mastercraft – Courser C/T, Hercules – Terra Trac D/T, Yokohama – Geolandar AT. Bogato prezentuje się również oferta niszowych markach, w tym: Pro Comp Radial XTreme A/T, Mickey Thompson Baja ATZ, Interco Trxus STS.

Kolejna grupa opon AT, o której warto co nieco wspomnieć to absolutnie wygładzone ogumienie. Obecnie ten segment rozwija się dosyć prężnie. Ogumienie przeznaczone jest głównie do pojazdów typu SUV. Wśród modeli dominują Pirelli Scorpion ATR, Continental ContiCrossContact AT oraz Bridgestone Dueler AT694.

Uniwersalne opony łączą cechy produktów AT i MT

Cooper Discoverer ST - opona, która zdobyła globalną popularność

PL

W Polsce bardzo dobrze przyjęty został model Wrangler Duratrac, który nienagannie sprawuje się zarówno w terenie, jak i na asfalcie. Ogumienie posiada też oznaczenie zimowe. Do zakupów nie zachęca jednak wysoka cena oraz dosyć skromna rozmiarówka.

Druga poważna pozycja to BF Goodrich All Terrain ze zmodyfikowanym bieżnikiem. Jest to jedyna propozycja firmy w tej klasie opon. Tutaj również nie znajdziemy pełnej palety rozmiarów. Znacznie lepiej wypada – bardzo dobrze reprezentowany – Cooper ze swoim modelem S/T Maxx i A/T 3. Obydwie propozycje są dostępne w pełnej rozmiarówce. Niestety opony są relatywnie drogie, zważywszy, że nie należą do marki premium. Z innych propozycji opon ugrzecznionych warto wspomnieć o Continentalu ContiCrossContact AT i Pirelli Scorpion ATR. Niestety, tak jak w innych przypadkach, tutaj również brakuje pełnej oferty rozmiarów.

Klasyczne ateki są skuteczne także na mokrych czy zaśnieżonych nawierzchniach

Przepisy

Na poszczególnych rynkach na świecie, a czasem i w zależności od kraju, określone są różne wytyczne i normy dotyczące dopuszczenia ogumienia do sprzedaży. Rynek europejski uzależniony jest od szeregu dyrektyw unijnych. Absurdalne normy skutecznie ograniczają podaż tego typu opon. Producenci, dostosowując się do narzuconych odgórnie dyrektyw, wycofali z swojej oferty szereg modeli, które nie spełniały norm, tym samym pozostawiając góra dwa wzory zgodne z przyjętymi standardami lub proponując jedynie kilka podstawowych rozmiarów danego modelu. Obecnie tylko dwaj producenci zdecydowali się na wprowadzenie nowego wariantu opon AT.

Drogowe opony nieźle się spisują na niektórych typach przeszkód terenowych

Nisza

Rynek opon All Terrain nie rozwija się zbyt prężnie, a podaż jest dosyć ograniczona. Wynika to z niewielkiego zainteresowania tego typu ogumieniem. Pomimo ciągłego wzrostu sprzedaży SUV-ów, rynek opon AT i MT nie przeżywa rozkwitu. Najczęściej klienci korzystają z opon typowo szosowych. W przypadku pojazdów użytkowanych tylko w terenie klienci decydują się na zakup typowych modeli MT, a szkoda, bo najprawdopodobniej w zupełności wystarczyłoby ogumienie All Terrain.

Większe oczekiwania

Jazda w ciężkim terenie wiąże się z koniecznością zakupu opon MT - o nich napiszemy w kolejnym odcinku naszego poradnika.

Przejdź do drugiej części poradnika Przejdź do strony ISUZU
top