Ta strona używa ciastek. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień w przeglądarce.

× Dowiedz się więcej

Samochody SPECJALISTYCZNE

Mobilny warsztat

Pojazdy użytkowe są tworzone według innych zasad niż samochody osobowe. Ich użytkownikami nie są bowiem ludzie, dla których kwestie wyglądu czy mody mają szczególne znaczenie. Dla nich liczy się to, jak dany środek transportu sprawdzi się w czasie jazdy do i z miejsca pracy. Są jeszcze samochody, które stają się mobilnymi stanowiskami roboczymi i takim właśnie pojazdem jest opisywany ISUZU D-Max z zabudową przygotowaną specjalnie dla pracowników energetyki.

Wybór pickupa ISUZU D-Max na bazę dla ruchomego warsztatu nie jest przypadkowy. Specyfika pracy energetyka wymaga możliwości dotarcia do miejsc zlokalizowanych w trudnym terenie. W takich sytuacjach konieczność posiadania napędu 4x4 oraz duża dzielność terenowa auta są oczywiste. Podobnie, jak oczywisty jest wybór do tych zadań ISUZU D-Max.

Użycie reduktora jest niekiedy jedynym sposobem na pokonanie dużych oporów ruchu bez ryzyka spalenia sprzęgła. Trzeba też uzmysłowić sobie, że praca służb utrzymania linii energetycznych wymaga działania pod presją czasu, bez wikłania się w subtelności wynikające z delikatnej natury obsługiwanego sprzętu. Jeśli coś opóźnia dotarcie na miejsce montażu lub – co gorsza – awarii, a w efekcie utrudnia wykonanie pracy, jest zwyczajnie nieodpowiednie. Dlatego odpadają wszelkie rozwiązania, które nie podołają brutalnemu traktowaniu, mimo że teoretycznie są wystarczające. W takiej eksploatacji sprawdzają się jedynie rzeczy proste i solidne, a taka właśnie jest zabudowa na pickupie ISUZU, jak i sam D-Max.

na_dachu2
nosnik

Nośnik

D-Max w porównaniu do innych pickupów, upodabniających się coraz bardziej do aut osobowych, po prostu ma charakter. Jest w nim tylko to, co rzeczywiście jest niezbędne – zgodnie z zasadą, że jeśli czegoś nie ma, to się nie zepsuje. Ale nie tylko o ten aspekt zadbali konstruktorzy. Zatroszczono się bowiem też o to, by się nie nabrudziło – wnętrze jest wyłożone łatwą w utrzymaniu w czystości gumową wykładziną, jedynie tapicerka foteli jest materiałowa. Za siedziskami pojedynczej kabiny znajduje się skromna przestrzeń, wystarczająca jednak na bagaż podręczny. Wszystko, co jest potrzebne do pracy, mieści się za kabiną.

Miejsce na skrzynię

Zaletą ISUZU D-Max, zbudowanego na  ramie podłużnicowej, jest odseparowanie od siebie karoserii kabiny i skrzyni ładunkowej. Możliwe jest więc zdjęcie tej ostatniej bez jakichkolwiek następstw dla wytrzymałości struktury całego pojazdu. Wystarczy tylko odkręcić kilka śrub, by zdjąć blaszaną pakę i uzyskać dostęp do gołej ramy. Na niej to właśnie, wykorzystując fabryczne punkty mocowania paki, opiera się rama pomocnicza zabudowy. Została ona wykonana z solidnych, stalowych płaskowników i profili, które po zespawaniu w całość zostały ocynkowane w celu zabezpieczenia przed korozją.

Konstrukcja wsporników podstawy jest wprawdzie ażurowa, ale dzięki skośnemu poprowadzeniu jej elementów, te zyskują sztywność zastrzałów, zapewniając jednocześnie pewną podatność na nieuchronne ruchy punktów mocowania do ramy wynikające z elastyczności ramy pojazdu. Taki zabieg jest niezbędny, by uniknąć przesztywnienia konstrukcji, które może zakończyć się jej pękaniem w miejscach koncentracji naprężeń.

Miejsce na skrzynię
kontener

Kontener

Na podstawie będącej swoistym fundamentem zabudowy D-Max osadzony jest kontener. Elementy nie są jednak bezpośrednio ze sobą związane, rozdziela je przekładka z gumy. Służy to ich wzajemnej izolacji i chroni zarówno przed wibracją, jak i korozją elektrochemiczną (ten rodzaj korozji pojawia się na styku stali i aluminium.) . Jest to szczególnie istotne w sytuacji umiejscowienia spodu kontenera w bezpośredniej bliskości kół i nad ramą, kiedy bez przeszkód przepuszczane są wyżej wszelkie zanieczyszczenia z drogi (np. sól zimą).

Wybór stopów lekkich jako materiału do konstrukcji kontenera dla ISUZU D-Max jest jednak oczywisty: takie profile i blachy są przede wszystkim lekkie, a przy tym stabilne wymiarowo i wystarczająco wytrzymałe. Struktura kontenera bazuje na ramie przestrzennej wykonanej z profili i oklejonej blachami. Profil ścian bocznych jest łukowo wygięty, co pozwala lepiej dostosować się do obrysu poprzecznego pojazdu-nośnika, a przy tym zyskuje się dodatkowe usztywnienia. Łukowy kształt nie przeszkadza przy instalacji drzwi podnoszonych lub rolet zwijanych. Zaletą, ale i wadą rolet jest ich zwijanie się w środku kontenera – nie przeszkadza to na zewnątrz (jak w przypadku odchylanych klap), ale zajmuje cenną przestrzeń wewnątrz. Tylna ściana kontenera jest już płaska; zamyka ją podnoszona do góry klapa, kryjąca na dole wysuwaną platformę na ciężki sprzęt i dająca od góry dostęp do dłuższych elementów wyposażenia, umieszczonych pod dachem.

kontener

W środku

Wnętrze kontenera pozwala na instalację szeregu kombinacji zestawów szafek narzędziowych oraz dodatkowego wyposażenia. Zastosowane szafki firmy Sortimo pozwalają na swobodne – w ramach dostępnych modułów – planowanie przestrzeni stosownie do potrzeb.

W przykładowym D-Maxie wykorzystano trzy zestawy regałów z szufladami i półkami. Przestrzeń z prawej strony kontenera przeznaczono na warsztat pracy. Jest w niej blat roboczy z imadłem. Aby ułatwić pracę, zainstalowano dyskretne, ale skuteczne oświetlenie. Nie zabrakło również troski o czystość – pracownik może skorzystać ze środków higienicznych w łatwo dostępnych rolkach i dozownikach.

w_srodku
na_dachu

Na dachu

Możliwości przewozowe D-Max w prezentowanej wersji z kontenerem nie ograniczają się do jego wnętrza. Także dach jest zdolny do przyjęcia ciężaru nadwymiarowego bagażu. Mogą być to drabiny lub, jak na zdjęciach, drążki izolacyjne, które są chronione w boksie. Możliwe jest też dołożenie innego ładunku, pamiętając oczywiście, by nie przekroczyć masy dopuszczalnej.

ISUZU D-Max oferowany jest z trzema rodzajami kabiny: pojedynczą, przedłużoną i podwójną. Do każdej z nich dostępne są różne warianty kontenerów. W zależności od wybranej wersji D-Max długość kontenera waha się od 2,4 do 1,6 m. Szerokość (1,8 m) i wysokość (1,1 m) pozostają bez zmian.

Masa kontenera wynosi od 160 kg do 300 kg. Taki rozrzut wynika nie tylko z różnych długości, ale i zawartości oraz tego, czy użyto lekkich drzwi lub cięższych żaluzji.

Masa kontenera
top